Innováció és Szenvedély
Bezárás

High-tech építőkövek

Minden korábbinál kisebb hengerűrtartalmú erőforrásokkal bővült az Audi Hungaria portfóliója, a jövő egyik meghatározó motorcsaládjának bevezetése – a termékhez hasonlóan – fontos stratégiai lépés.

Jelentős átalakulásokat él meg az autóipar, hiszen a klímaváltozásra megfelelő válaszokat kell adni, és meg kell találni a fosszilis energiahordozók alternatíváit. Ez még a korábbinál is fokozottabb ütemű fejlesztésekre sarkallja a járműgyártókat. Az alternatív hajtásrendszerek széles körű elterjedéséig a már meglévő technológiák továbbfejlesztésével kell tovább csökkenteni a járművek üzemanyag-fogyasztását – és ezzel a környezeti terhelésüket. Értelemszerűen ebben is élen jár a legnagyobb európai autógyártó, a Volkswagen-konszern.

Jól példázza ezt, hogy a kis turbófeltöltésű benzinmotoroknak immár a második generációja debütált 2012-ben a csoport személyautóiban. Ez a belső rendszerekben EA211 kóddal szereplő család egy teljesen új, elődjétől alapjaiban különböző nemzedék. Az évtized második feléig ez a motor előreláthatólag a Volkswagen Konszern 15 különböző modelljében dolgozik majd, kihasználva az MQB-plattform adta lehetőségeket.

Több olyan típust is gyártanak majd az Audi Hungariánál, melyek a turbófeltöltős motorok e teljesen új nemzedékéhez tartoznak.

Az EA211 család tagjai az Audi Hungaria gyártósorain valaha készült legkisebb hengerűrtartalmú motorok lesznek.

Kicsi a bors, de erős

Az EA211 család olyan sikeres járművek hajtásáról gondoskodik majd, mint például az Volkswagen Golf hetedik generációja vagy az új Audi A3. E két típus számára készülnek az új győri 1,2 (63 és 77 kilowatt teljesítménnyel), illetve 1,4 literes (90 és 103 kilowatt) motorok is., Ezek a csúcstechnológiát képviselő motorok az Audi Hungaria gyártósorain valaha épített legkisebb hengerűrtartalmú egységek. A turbófeltöltés, a magas nyomású közvetlen befecskendezés, a változó szelepvezérlés vagy éppen az integrált, vízzel hűtött kipufogócsonk csak néhány azokból a megoldásokból, amelyeknek köszönhetően az egységek teljesítménye nagyobb hengerűrtartalmú szívómotorokénak megfelelő, ám fogyasztásuk azoknál mégis alacsonyabb.

Ám ez nem minden, hiszen az új motornak már a súlya is figyelemre méltó tulajdonsága! A könnyített alkatrészeknek is köszönhetően 7-8 százalékkal alacsonyabb az új motorok tömege és elődeikhez képest átlagosan 7 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak. A győri motorfejlesztés is aktívan kivette részét a fejlesztésben, többek között a belső súrlódások csökkentéséhez szükséges számítások és vizsgálatok egy része is munkájukat dicséri. Másik látványos példa pedig az ilyen méretű motorokban újdonságnak számító – a fogyasztást csökkentő – szabályzott olajpumpa, amelynek megbízhatóságát, várható élettartamát szintén a győri szakértelem és tapasztalatok felhasználásával sikerült tovább növelni.

A csúcsminőség igénye a legfontosabb szempont volt a fejlesztés során.

Tapasztalattal a jövőbe

Az egész konszernre kiterjedő versenyben Győr azért is nyerte el e család gyártásának lehetőségét, mert nagyon rövid határidővel, költséghatékonyan sikerült integrálni az újdonságokat a portfólióba. A lehető legjobb minőségre törekvés a tervezés első pillanatától szerves része az új motoroknak, a legkisebb alkatrészükben, a gyártás minden részfolyamatában vagy éppen a kész egységek alaposabb tesztelésében is ott rejlik.
„A szűkebb és tágabb értelemben vett csapattal való szoros együttműködés, alapos tervezés és következetes megvalósítás volt a sikerünk titka. A stratégiánk szempontjából rendkívül fontos újkompakt motorokból az első pillanattól az elvárt darabszámokat és minőséget teljesítettük – a rövid határidő és a meredek felfutás ellenére” – mondta el Szakál Szilárd, R4 Otto projektmenedzsment vezető. A gyártás tervezése és elindítása mellett azonban a győri mérnökök az EA211 motorcsalád fejlesztésében is részt vettek. „Már a kezdetektől részt vettünk az EA211 tervezésében, előbb a Volkswagen-konszern wolfsburgi motorfejlesztő központjában, majd itt Győrben.” - árulta el Tassy István, motorfejlesztési projektvezető. „A több mint húszmillió motor építése kapcsán felgyülemlett rengeteg tapasztalat felhasználásával számtalan ötlettel járultunk hozzá az új termékcsalád tökéletesítéséhez.”

Vissza

Kevesebb, mint két év telt el a vezetőségi döntéstől a gyártás megkezdéséig.

Rekordidő a gyártásban

Kevesebb, mint két év telt el a vezetőségi döntéstől a gyártás megkezdéséig. A gyártósor közel egy évig tartó átépítése 31 fő lépésben zajlott, a termelés akadályozása nélkül, hétvégenként. Az átalakítás során a győri gyárban 30 munkaállomást építettek át, és 16 új, automatizált munkaállomást építettek ki.
Győrben két éven belül három műszakban épülnek majd az EA211 erőforrások, évente több mint 370 ezer készül majd ezekből az egységekből. Addigra már a motorblokkokat, a főtengelyeket és a hajtórudakat készítő mechanikus megmunkáló sorok is teljes „gőzzel” dolgoznak majd az összeszerelés közvetlen szomszédságában.

Éves jelentés 2012 - Audi Hungaria Motor Kft. Audi Hungaria Motor Kft.